Czy pić napoje izotoniczne podczas wysiłku fizycznego?

ćwiczenia

To podczas ćwiczeń i zwiększonego wysiłku fizycznego nasz organizm ulega przegrzaniu, wtedy sięga po węglowodany, a my zaczynamy odczuwać zmęczenie.

Jakie minerały tracimy wraz z potem?

Podczas zwiększonego wysiłku fizycznego tracimy: sód, potas, chlor, magnez, wapń jak i niektóre witaminy.

Wszyscy wokół trąbią, że właśnie napoje izotoniczne są najlepszym sposobem na przywrócenie równowagi płynów.

Czy jednak na pewno jest to prawda?

Najpierw wyjaśnijmy:

Czym są napoje izotoniczne?

Według ogólnego pojęcia są to płyny, których stężenie jest porównywalne do stężenia płynów ustrojowych.

Zawierają wodę, minerały, węglowodany oraz niektóre witaminy.

Ich zadaniem jest dobre i skuteczne nawodnienie organizmu i utrzymanie równowagi składników mineralnych w organizmie.

Napoje te dzieli się między innymi na: hipotoniczne i hipertoniczne.

Dobrym przykładem napoju hipotonicznego jest woda.

Wiadomo ogólnie, że w wodzie jest mniejsze stężenie minerałów, niż w płynach naszego organizmu.

Woda szybko wchłania się, ale tak naprawdę nic nie uzupełniamy, wręcz przeciwnie, szybko ją wydalamy czy to z potem, czy to z moczem a przy okazji wypłukujemy jeszcze więcej minerałów z naszego organizmu.

Do hipertonicznych napojów zaliczymy min. soki.

W sokach z kolei, ilość składników mineralnych i węglowodanów (cukrów) jest większa, niż w naszych płynach ustrojowych.

Dlatego wcale nie nawadniają nas szybko, tylko dostarczają energii i węglowodanów.

Wiemy, że organizm odwodniony działa wolniej.

Wiemy również, że nawet niewielkie odwodnienie naszego organizmu może być niebezpieczne dla zdrowia.

Naukowcy przyjmują, że utrata wody około 5% masy ciała, powoduje spadek wydajności, aż o około 30%.

Jaki z tego wniosek?

Na pewno napoje izotoniczne pomagają odzyskać energię. Dzięki zawartości węglowodanów dodają energię.

Przy lekkim treningu, pływaniu, bieganiu, czy jeździe na rowerze, wystarczy uzupełnić płyny.

Gdy jednak wykonujemy bardziej intensywne i dłuższe ćwiczenia, musimy uzupełniać nie tylko płyny ale także elektrolity.

Również osoby, które odchudzają się i intensywnie ćwiczą, nie powinny używać płynów z węglowodanami. Dzięki temu organizm będzie czerpał węglowodany z zapasów tzn. z własnej tkanki tłuszczowej. Szybciej schudniemy.

Pijesz napoje izotoniczne czy podróbki kolorowe?

Napoje izotoniczne często mylone są ze słodzonymi, kolorowymi płynami. Nasz rynek zalewany jest takimi rzekomo napojami izotonicznymi.

Ogólnie znane to: Getorade, Powerade, Isostar.

Nadmienię tylko, że taki np. Powerade jest produkowany przez firmę Coca- Cola. Czytając jego skład nie widzę potrzeby kupowania go, ponieważ oprócz wody, cukru, ma tylko syntetyczne witaminy i sztuczne barwniki.

Ich skutki picia mogłyby niejednego zszokować. Nie mają nic wspólnego z prawdziwymi napojami izotonicznymi.

Picie samej wody również nie wystarczy.

Oprócz wody ważne jest uzupełnianie:

  • sodu: to właśnie dzięki temu składnikowi woda jest odpowiednio wchłaniana przez nasz organizm. Dodatkowo utrzymuje równowagę elektrolitów i odpowiednią temperaturę ciała,
  • potas: ten składnik z kolei  bierze udział w większości procesów niezbędnych do odpowiedniego funkcjonowania mięśni i naszego układu nerwowego,
  • magnez, wapń: odpowiadają za prawidłową pracę mięśni i nerwów.

Najłatwiejsze do wchłonięcia są węglowodany tj. glukoza, fruktoza, maltoza, sacharoza, maltodekstryna.

Dzięki nim mamy energię i siłę , ale… im więcej ich w napojach, tym mniejsze nawodnienie organizmu. Tego typu napoje zalegają długo w naszym żołądku.

Dlatego najlepsze nawodnienie i uzupełnienie minerałów otrzymamy pijąc dobrej jakości wodę mineralną z odrobiną najlepszej soli himalajskiej czy też naszej rodzimej kłodawskiej, których to zalety już znamy. Wspomnę tylko o zawartości w nich kilkudziesięciu składników mineralnych niezbędnych dla naszego zdrowia.

Jest to perfekcyjne uzupełnienie minerałów i nawodnienie organizmu.

Dodatkowo usuwają bóle głowy i zmęczenie.

Jak zrobić naturalny płyn izotoniczny?

Na szczęście mamy wiele możliwości zrobienia dobrych jakościowo izotonicznych napojów, szybko uzupełniających nasze płyny.

  • Najlepszy i najważniejszy, to woda plus sól.
  • Kolejny to: woda – około 2 szklanek, miód 2 łyżki, sok ze świeżo wyciśniętej cytryny, ¼ łyżeczki soli najlepiej himalajskiej lub kłodawskiej. Najlepiej przygotować wieczorem a na drugi dzień wziąć ze sobą na ćwiczenia. Przechowujemy w lodówce w szklanej butelce. Na tej bazie możemy przygotować wiele podobnych napojów zamieniając sok z cytryny na sok z pomarańczy lub inny.
  • Piwo: ostatnio wyczytałam, że piwo (nie piwa :)) jest świetnym napojem izotonicznym. Ma takie samo ciśnienie osmotyczne co nasza krew. Zawiera witaminy i mikroelementy.

Polecam samemu zrobić płyn izotoniczny. 

Nie dość, że znamy dokładnie składniki płynu, to jeszcze odpowiednio nawodni organizm.

Jeszcze jedna ważna uwaga na koniec: powinniśmy powoli przyjmować płyny, odpowiednio schłodzone, nie zimne i nie ciepłe, bo te drugie dłużej utrzymują się w żołądku.

Źródło: www. Akademiawitalnosci.pl – www. Doz.pl

 

Marta Brzoza Marta Brzoza

Formularz z NeTeS



Foto: „Sunga’s Fitness Shoot” (CC BY-NC-ND 2.0) by A&A Photography Services

2 Responses to “Czy pić napoje izotoniczne podczas wysiłku fizycznego?”

  • Damian

    Świetny tekst. Bardzo mi sie przyda. Dziekuje i pozdrawiam :)

  • HeBo

    Rzetelny artykuł! Ten syf sprzedawany na stacjach czy w marketach w działach sportowych bardziej przypomina trutkę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Ann Wigmore: Żywność, którą zjadamy może być albo najlepszym i najbardziej efektywnym lekarstwem albo najwolniej działającą trucizną”.
  • Biznes na chorobach będzie trwał tak długo, jak będziesz a n a l f a b e t ą w zakresie własnego zdrowia.

  • David Suzuki: "Politycy, czy naukowcy, którzy mówią, że produkty GMO są bezpieczne, są albo bardzo głupi, albo kłamcami".