Dlaczego nie dbamy o nasz mózg tak, jak o inne części ciała?

Mózg

Lepiej, gorzej ale każdy z nas dba o swój organizm. Coraz więcej ludzi rozumie, jak ważna jest wiejska żywność, bogata w minerały i witaminy, których nie posiadają produkty korporacyjne.

Stosujemy naturalne terapie, różne diety, dbamy o wygląd, katujemy się na siłowni.

A czy tak samo dbasz o swój mózg?

Dlaczego to takie ważne?

Dzięki odpowiedniemu odżywianiu, unikaniu przetworzonych produktów, utrzymywaniu dobrej kondycji fizycznej, możemy mieć sprawny mózg do późnej starości.

Siła naszego mózgu zależy od tego, w jaki sposób żyjemy.

Oczywiście, że mózg starzeje się ale możemy to opóźnić.

Uczeni, artyści, naukowcy, ludzie bez tytułów na przestrzeni wieków pokazali, że nawet w późnym wieku można odnieść sukces, wynaleźć coś nowego, rozumieć otaczającą rzeczywistość. Jest to jeden z wielu dowodów na to, że można utrzymać umysł w maksymalnej sprawności do późnej starości.

Skoro jednym się udaje, a drugim nie, to może:

istnieje metoda na sprawny umysł?

Wiadomo że komórki nerwowe z upływem lat ulegają osłabieniu. Trudniej radzą sobie z toksynami.

Po około 50 roku życia, gwałtownie spada poziom hormonu wzrostu, nazywany hormonem młodości.

To somatotropina stymuluje ciągłe odnawianie naszych tkanek. Gdy jej brak – komórki obumierają.

Jej brak to początek meno- i andro- pauzy.

I machina się nakręca.

Wiemy, że każdy z nas starzeje się inaczej.

Powinniśmy zwrócić uwagę na to, jakie choroby występowały w przeszłości w naszej rodzinie. Czy na przykład nie występował Alzheimer.

Jeśli tak, to tym bardziej należy zwrócić uwagę na bardziej intensywne trenowanie umysłu.

Profesor Dorota Bukowska z AWF w Poznaniu mówi, że dbanie o mózg powinno być takie samo, jak dbanie o nasze mięśnie.

To właśnie nasz mózg odpowiada i steruje czynnościami organizmu.

Jakimi?

Wszystkimi!

Czy to mrugniemy okiem, czy kichniemy, czy ruszymy palcem, ręką, głową… za to odpowiada nasz mózg.

Czego potrzebuje mózg do pełnej sprawności?

  • Ćwiczenia fizyczne

Podczas ćwiczeń wzmacniamy mięśnie a tym samym poprawiamy ogólny stan umysłu.

Ponieważ ruszamy się, poprawiamy również ukrwienie i odżywienie całego organizmu. Dzięki temu przez mózg przepływa więcej krwi, co za tym idzie więcej tlenu, więc umysł jest sprawniejszy.

Wpływa to na lepszą koncentracje, na lepsze zapamiętywanie.

To ruch powoduje wzrost neuroprzekaźników i wydzielanie endorfiny czyli hormonu szczęścia. Odczuwamy wtedy mniejsze bóle, mamy lepszy nastrój, chcemy żyć.

Aby nasz mózg był sprawny, jak najdłużej należy go ćwiczyć, poddawać działaniom nowych impulsów, bodźców.

Dotyczy to zwłaszcza ludzi starszych, którzy nie prowadzą już aktywnego trybu życia, zamykają się w sobie, przestają spotykać się z innymi, uprawiać jakikolwiek sport czy zdrowo się odżywiać.

 To właśnie aktywność fizyczna jest tu najważniejsza!

Profesor Bukowska mówi że:

 ,,… w korze mózgowej każdego człowieka jest 16 mld. neuronów. Cały układ nerwowy ma 100 mld. neuronów. Z tych znajdujących się w korze mózgowej codziennie ubywa około 100 tysięcy. Może wydawać się to niedużo ale weźmy pod uwagę fakt, że osoby starsze mają ich już o połowę mniej. A to przekłada się na sprawność mózgu”.

To właśnie aktywność fizyczna pobudza cząsteczkę białek neurotropowych.

Substancja ta chroni komórki nerwowe a jednocześnie pobudza rozwój połączeń synaptycznych między neuronalną i komunikację między neuronami.

Badania dowodzą, że trening wytrzymałościowy u osób w podeszłym wieku np. pływanie, nordwalking podnosi stężenie tego białka.

Innymi słowy musimy się ruszać, bo to podnosi naszą sprawność umysłową.

  • Ćwiczenia umysłowe

Bardzo ważne będą tu ćwiczenia pobudzające naszą pamięć, ćwiczenia wspierające myślenie np. rozwiązywanie krzyżówek, układanie puzzli, czytanie książek, uczenie się nowych rzeczy, rozumienie otaczającego świata.

Jest to bardzo ważny czynnik, a osoby starsze stronią od czytania, uczenia się.

I tu ważne są również ćwiczenia relaksacyjne, obniżające stres, spacery, pływanie, joga, taniec, aerobik.

To wszystko poprawia sprawność umysłową.

Są to proste, nie wymagające sporego wysiłku sporty, na które nigdy nie jest za późno.

Powinniśmy być aktywni umysłowo przez całe nasze życie. Nie przestawać, gdy starzejemy się, co za tym idzie wolniej ruszamy się, wolniej myślimy. Nie! Musimy tylko dostosować się do nowych możliwości.

Mamy jeszcze inny powód, dlaczego należy dbać o mózg.

Jest to oczywisty fakt, że komórki nerwowe które giną, nie zostają zastąpione nowymi, innymi. Komórki nerwowe namnażają się tylko podczas rozwoju życia płodowego.

Zdrowe neurony rozgałęziają swoje wypustki neuronalne i docierają do innych komórek. 

W ten sposób dochodzi do powstania całych sieci połączeń i to właśnie nasza aktywność fizyczna pobudza te rozgałęzienia  i ich przekaźnictwo synoptyczne.

  • Odpowiednie odżywianie 

Dieta również wpływa na pobudzanie naszego umysłu. Badania dowodzą, że nadwaga, choroba Alzheimera, choroba otępienna, występują min. w wyniku złego odżywiania.

Bardzo ważne są mikroelementy zawarte w pożywieniu. To one mają wpływ na nasz nastrój, nasze zachowanie, panowanie nad emocjami.

Ważne są tu: magnez, cynk, żelazo, wapń i witaminy.

Nasze pożywienie powinno być zróżnicowane, pochodzące z produktów naturalnych.

Jemy nie na ilość, tylko na jakość.

Mniej jeść – to być zdrowszym.

Głodówki też są jak najbardziej wskazane.

Nie dość, że odciążają nasz układ pokarmowy, to dodatkowo stymulują hormon wzrostu a to wpływa na jakość naszego zapamiętywania.

Nawet alkohol w małych, umiarkowanych ilościach wpływa pozytywnie na układ krążenia.

Jeśli będziemy pobudzać nasz mózg przez aktywność sportową, przez zdrowe odżywianie, to mimo tego, że z roku na rok przybywa lat, jesteśmy w stanie utrzymać mózg w odpowiedniej sprawności.

Źródło: pap.pl – poradnikzdrowie.pl

 

Marta Brzoza Marta Brzoza

Formularz z NeTeS



Foto: „Exercise Plays Vital Role Maintaining Br” (CC BY-SA 2.0) by A Health Blog

One Response to “Dlaczego nie dbamy o nasz mózg tak, jak o inne części ciała?”

  • Ludzie głównie nie dbają o swój mózg z niewiedzy, traktują ten narząd jako niezniszczalny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Ann Wigmore: Żywność, którą zjadamy może być albo najlepszym i najbardziej efektywnym lekarstwem albo najwolniej działającą trucizną”.
  • Biznes na chorobach będzie trwał tak długo, jak będziesz a n a l f a b e t ą w zakresie własnego zdrowia.

  • David Suzuki: "Politycy, czy naukowcy, którzy mówią, że produkty GMO są bezpieczne, są albo bardzo głupi, albo kłamcami".