Kawa czy herbata? Zdecyduj sama!

herbata

Bardzo dużo jest kawoszy i ulubieńców picia herbaty. Zwolennicy zdrowego odżywiania często sami nie wiedzą, co jest zdrowe, a co nie. Dlatego co jakiś czas powracają te same pytania.

Czy kawa jest zdrowa? Czy można pić kilka szklanek herbaty dziennie?

Nie ma jednoznacznych odpowiedzi, ponieważ każdy organizm jest inny. Wszystko zależy od tego, jakie masz dolegliwości i na jakie przypadłości chorujesz. Sama odpowiesz sobie na te pytania, jeżeli zrozumiesz sens picia kawy i herbaty. 

Co takiego zawiera kawa?

Każda kawa jest inna.

Zależy to od rodzaju ziaren z jakich pochodzi, od sposobu jej palenia i od sposobu przyrządzania.

  • W ziarnach kawy znajdują się antyoksydanty. W kawie rozpuszczalnej ich nie znajdziemy. Herbata zawiera ich dużo więcej od choćby nie wiem jak dobrej kawy.
  • Kawa podnosi ciśnienie i zwiększa wydalanie wody z organizmu. Po prostu jest moczopędna i wraz z wodą ucieka nam magnez i witaminy z grupy B. Z tego względu nie możemy jej wliczać do sumy wypitych płynów.
  • Kawa zawiera kofeinę, która przyspiesza czynność serca oraz zwiększa wydzielanie soków żołądkowych. Zarówno u osób mających problemy z nadmiernym wydzielaniem soków żołądkowych, jak i u osób z chorobami serca, dolegliwości mogą się nasilać.
  • Kawa zbyt późno wypita może zaburzać sen.
  • Kawa może nasilać kamicę przez to, że zwiększa wydzielanie składników mineralnych.
  • Kawa poprawia nastrój, działa odstresowująco i… pomaga w nawiązywaniu kontaktów.
  • Dodatkowo ożywia, daje jasność umysłu, poprawia koncentrację.
  • Przy niskim ciśnieniu podnosi go i tym samym poprawia samopoczucie.

Jaka kawa jest najlepsza?

Niestety nie ta najtańsza. Każdy ma swoją ulubioną kawę, dlatego nie będę wymieniać nazwy firm. Skupmy się na jej przyrządzaniu.

Polecam kupować kawę ziarnistą. Ziarna lekko podprażamy na suchej, gorącej patelni i dopiero mielimy.

Następnie wsypujemy ją do miedzianego garnuszka, zalewamy wodą i chwilę gotujemy.

Każdy inaczej reaguje na kawę. Zależy to od indywidualnej wrażliwości na działanie kofeiny.

Z dodatkiem dobrej jakości mleka hamuje wchłanianie kofeiny.

Ile kawy dziennie możemy wypić?

Nie ma takich norm, ponieważ jest to kwestia indywidualna dla każdego z nas. Najważniejsze jest, aby nie przyzwyczaić się do rytuału picia kawy na przykład: przyzwyczajenie picia trzy razy dziennie. Polecam pić kawę wtedy, kiedy jej potrzebujemy.

Jaką herbatę wybrać?

Oczywiście liściastą. Zawiera najwięcej antyoksydantów.

W 1 kg. herbaty jest dwa razy więcej kofeiny, niż w 1 kg. kawy. Kofeina zawarta w herbacie nazywana jest teiną.

Kofeina przyswojona z herbaty ma całkiem inne działanie, niż kofeina w kawie.

Dlaczego?

Przygotowując filiżankę herbaty zużywamy jej tylko 2 gramy, a przygotowując filiżankę kawy zużywamy jej około 10 gramów.

W filiżance herbaty mamy około 50 mg. kofeiny.

Dzienna norma kofeiny wynosi 300 mg.

Wiemy również, że kofeina nie odkłada się w naszym organizmie. Po około godzinie od wypicia herbaty nie mamy jej już w organizmie.

W herbacie znajdują się również polifenole, które reagują z kofeiną w momencie jej zaparzania i przeciwdziałają jej wchłanianiu do organizmu. Popijając więc herbatę krótko parzoną 2-3 minuty, bardzo małe jej ilości przedostają się do naszego wnętrza (20%).

Co to oznacza dla nas?

Oznacza to, że kofeina z  herbaty nie działa pobudzająco ale orzeźwiająco.

Nasze naczynia krwionośne rozszerzają się i w rezultacie lepiej nam się uczy, lepiej koncentruje.

Jaki z tego wniosek?

Powinniśmy pić raczej herbatę, niż kawę zwłaszcza kiedy uczymy się, pracujemy umysłowo.

Co jeszcze robi herbata pozytywnego dla naszego zdrowia?

Zawarte w herbacie polifenole hamują rozwój wolnych rodników, a przez to choroby nowotworowe.

Czerwona herbata hamuje apetyt, więc polecana jest dla osób mających problemy z nadwagą. Dodatkowo pomaga w leczeniu cukrzycy, infekcji, stanów zapalnych, leukemii, problemów z trawieniem.

W medycynie chińskiej herbata leczy grypę, przeziębienia, stany zapalne dziąseł i śluzówki, a także pomaga przy leczeniu dyfterytu i czerwonki.

Są badania, które wykazały jej dobry skutek przy leczeniu wirusowego zapalenia wątroby i przy zapobieganiu spadku białych ciałek krwi.

To właśnie herbata spośród wszystkich produktów spożywczych jest najbardziej aktywnym przeciwutleniaczem.

Najwięcej ich znajduje się w białej herbacie (pączki liściowe).

Najlepsza świeża, ponieważ szybko łapie wilgoć i zapachy  z otoczenia.

Powinniśmy przechowywać ją w hermetycznych pojemnikach.

W tym celu należy sprawdzać na opakowaniu kraj z którego pochodzi i tam powinna być pakowana.

Zaobserwowano również, że kawa działa krótko natomiast herbata 3 razy dłużej. Dlatego niektórzy mają problemy z zaśnięciem po jej wypiciu wieczorem.

Herbata pita z mlekiem jak to czynią Anglicy, działa podobnie jak kawa z mlekiem, czyli działa wolniej.

Najwięcej herbaty piją jednak Irlandczycy około 2 kg na osobę na rok.

Przeciętny Polak wypija około 1 kg. herbaty na rok!

Kawa czy herbata?

Zdecyduj sama.

źródło: „Jedz co chcesz. Sąd nad polskim stołem” – Krystyna Naszkowska.

 

Marta Brzoza Marta Brzoza

Formularz z NeTeS



Foto: flickr.com

One Response to “Kawa czy herbata? Zdecyduj sama!”

  • Damian

    Ciekawy artykuł, jestem ciekawy Pani opinii na temat kolejnego „pobudzacza” – Yerba Mate. Chętnie przeczytam co Pani sądzi na temat właściwości tego naparu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Ann Wigmore: Żywność, którą zjadamy może być albo najlepszym i najbardziej efektywnym lekarstwem albo najwolniej działającą trucizną”.
  • Biznes na chorobach będzie trwał tak długo, jak będziesz a n a l f a b e t ą w zakresie własnego zdrowia.

  • David Suzuki: "Politycy, czy naukowcy, którzy mówią, że produkty GMO są bezpieczne, są albo bardzo głupi, albo kłamcami".